Livet på Torpa

Mormors tekakor

Publicerad 2015-01-11 14:41:00 i Bakning & recept,

Har ett recept på super goda tekar som kommer från min mormor som tyvärr inte lever idag!
Receptet är väldigt enkelt och jag använder samma recept när jag gör brödkakor! De är så saftigt och gott!
 
Jag har en son som envisas med att gå upp så tidigt varje dag så då får man passa på att utnyttja dagarna!
 
Jag har alltid gillat hembakat bröd, de går inte att jämföra med köpebröd! Tycker inte att de köpta brödet är speciellt gott, dyrt är de också och en massa "skit" i de. De tog 2 timmar från jag började tills allt var klart!
 
Här kommer receptet:
0,5 l vatten
3 dl havregryn
0,5 tsk salt
100 g smör
0,5 liter mjölk eller vatten (jag brukar ta mjölk)
100 g jäst
1 dl sirap
2 l mjöl
 
Blanda vatten, havregryn och salt i en kastrull och låt de koka tillsammans i 3 minuter.
Lägg i smöret i kastrullen och låt smöret smälta.
Blanda i mjölken/vattnet och smula ner jästen.
Häll smeten i en bakmaskin eller liknande och häll i sirap och mjölet. Låt degen knådas till en fin deg.
 
Baka ut allt på en gång och låt jäsa till dubbel storlek under bakduk.
Jag använde runt tekakemått men går lika bra att göra runda brödkakor istället.
 
Grädda i mitten av ugnen i 250 grader tills kakorna har fått en fin färg ca.5-10 minuter.
 
Idag tog jag i 0,5 dl linfrön och bytte ut 2 dl mjöl mot rågsikt. Blev också bra!
 
Älskar att baka! och de luktar underbart gott här hemma nu!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marie

Lever på Torpa med sambo, barn, hund och katter! Tokiga i loppisfynd, gamla vackra ting och inredning! Bor på landet i vårat drömhus, ett renoveringsobjekt!! Min blogg är min dagbok på internet! Följ mig gärna! Hoppas kunna inspirera andra! Följ mig gärna på instagram: livetpatorpa

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela